Hoe zij één was met haar bedrijf

Hoe zij één was met haar bedrijf

In de Business Reading die ik vorige week deed voor een klant werd zichtbaar hoe bijzonder de relatie is die zij met haar bedrijf heeft. Zij kwam bij mij omdat ze hard werkte om haar bedrijf te laten groeien. Ze adverteert, ze heeft een prachtige website en een goed product, maar ‘het lukte niet’. En of ik eens wilde kijken wat ze verder nog kon doen. Op deze manier was de lol van het ondernemen namelijk ver te zoeken.

Wat direct duidelijk werd was de ongelooflijke commitment die ze had naar haar bedrijf. Ik werk veel met beelden en het beeld dat de relatie liet zien was een ondernemer die compleet verstrengeld was met haar bedrijf. Het was bijna niet mogelijk om te zien waar de een ophield en de ander begon.

Die verstrengeling zorgde ervoor dat klanten niet dichterbij konden en ook niet wilden komen. Er was immers nauwelijks plaats voor een ander.

Toen ik dit beeld aan haar beschreef was ze diep geraakt. Ze vertelde hoe ze in persoonlijke relaties vaak het verwijt had gekregen dat ze te ‘full on’ was en te weinig ruimte overliet voor de ander.

Ik heb vervolgens gekeken waar die verstrengeling vandaan kwam. En of daar wat ruimte in mocht komen. Ik stuitte daarbij op een oude overtuiging waarbij vreugde en beweging allemaal maar als onzin worden beschouwd. In plaats daarvan heb je veel meer aan keihard werken en de teugels strak vasthouden. Aldus de oude overtuiging.

Het verdriet over deze overtuiging kwam meteen los. En daarbij ook boosheid over hoe die oude boodschap nog steeds van invloed is op haar huidige ondernemerschap. Ze vertelde hoe blij ze was toen ze startte met haar bedrijf en dat ze terugwilde naar dat vrije gevoel. Ze voelde zoveel opluchting dat ze daar nu weer contact mee kon maken.

Ik heb haar de suggestie meegegeven om meer scheiding aan te brengen tussen haar werk en haar privé-leven. Heel praktisch door dagelijks, of wekelijks, duidelijke werktijden met zichzelf af te spreken. Op die manier kan ze iedere keer weer in vreugde haar onderneming begroeten. En er weer even afstand van te nemen. En juist dat loslaten geeft zoveel ruimte – ook voor haar klanten.

Het is niet mogelijk om openbaar op dit stuk te reageren.
Wil je iets aan me kwijt, roept dit verhaal iets bij je op?
Stuur me een bericht – ik hoor graag van je. 

Comments are closed.